Kan webshop kategorisider sælge? JA!

Christoffer Steenbeck

Din webshop kategoriside kan være den rene konverterings-bombe! Læs her hvordan at du får optimeret din webshop kategoriside og øger konverteringen i din webshop.

Kan kategorisider sælge? JA!

Det er ikke lang tid siden, at jeg skrev om en case fra virkeligheden, som havde fokus på hvordan, at jeg havde øget salget i min tidligere webshop, på de ugedage, som ellers lå med et lavere salg end resten af ugedagene. Indlægget fik en utrolig opmærksomhed og det blev på blot få dage læst af mere end 20.000 unikke læsere.

Den gode feedback fra læsere, som jeg efterfølgende fik i form af kommentarer på indlægget og på e-mail, har lokket mig til, at uddele lidt flere tips og tricks, som enhver webshopejer kan lære af! Denne gang kommer jeg omkring kategorisider.

Læs den her. Case: Sådan øgede jeg salget på ugedage med mindre salg

Kategorisider er guld værd

Den typiske webshopejer fokuserer udelukkende på, at skabe den perfekte forside, den perfekte produktside og ikke mindst den perfekte ’om os’ side… Disse sider bliver ofte kælet for i sådan en grad, at man helt kan få tårer i øjnene. Lækre billeder, forførende produkttekster og tydelige call to action knapper.

Der er dog en side, som de fleste webshopejere ofte overser, glemmer og ikke tillægger den store værdi, men det er netop her, at guldet ligger og venter!

Ja, jeg taler om dine kategorisider!
Problemet er, at kategorisider ofte betragtes, som værende ’ligegyldige’ og blot et step på vejen til selve produktsiden. Derfor får kategorisider ofte mindre attention.

Den gode nyhed er så, at du kan optimere dine kategorisider på alverdens måder, således, at de kan give flere konverteringer i din webshop!

En veldesignet kategoriside, med de rigtige funktioner, kan være årsagen til, at du i sidste ende får konverteringen. Du kan med en god opsætning bevare kundens opmærksomhed, besvare spørgsmål om produktet, gøre selve købet nemmere for kunden og ikke mindst give de rigtige informationer inden, at du leder kunden til produktsiden.

Så er dit mål nu, at skabe kategorisider der sælger? Der er kun et rigtigt svar; JA! Så følg med her nedenfor. Du får her et par tips og tricks, som jeg selv har brugt i mine egne webbutikker – med stor succes!

Quick View og Save For Later

Skal jeg nævne én ting, som jeg med sikkerhed kan sige, at dine kunder hader, så er det loading af enkelte produktsider. Produktsiden, der i første omgang loades med interesse og efterfølgende efterlades med et snært af fortrydelse, sælger ikke – kunden opdager, at det ikke var det de var på udkig efter og har spildt tiden. Denne proces skal dine kunder så gentage en del gange før, at de finder de rigtige produkter eller i værste fald måske helt falder fra da interessen mistes…

Jeg læste på et tidspunkt et uddrag af en bog fra Jared Spool. En amerikaner med speciale i brugervenlighed. Uddraget indeholdte en case, som gik på netop kategorisider og måden hvorpå, at de positivt kunne bidrage til flere konverteringer i en webshop. Resultatet af denne case var, at besøgende der blev tvunget til, at skulle skifte frem og tilbage mellem produkt- og kategorisider, havde 89% mindre chance for, at konvertere i en webshop… hele 89%!!!

Med ovenstående case i tankerne, higer du nu helt sikkert efter et svar på hvordan, at du kan optimere dine kategorisider; så de sælger? Tilføj funktionerne ”quick view” og ”save for later”.

En ”quick view”-funktion vil give de besøgende mulighed for, at se et produkt og dets detaljer på selve kategorisiden, helt uden, at de behøver loade en produktside og efterfølgende skulle manøvrere sig retur igen hvis det ikke lige var det de søgte efter.
En ”save for later”-funktion vil give de besøgende mulighed for, at udvælge en række produkter fra kategorisiden, som de efterfølgende sorterer i.

Asos.com – mulighed for ’quick view’ og ’save for later’

Asos.com – mulighed for ’quick view’ og ’save for later’

Asos.com – visning efter der er klikket på ’quick view’

Asos.com – visning efter der er klikket på ’quick view’

Mouse over / Hover effect

Mouse over, også kaldet hover effect, er når du kører musen henover et objekt, som så efterfølgende giver en form for effekt. Det kan være et større billede, produktet i andre farver, en fremhævning af objektet, flere visninger af produktet etc.

Effekten kan bruges til, at bevare den besøgendes opmærksomhed på produktet og give ekstra information herom, helt uden, at en produktside skal loades eller der skal klikke på en ’quick view’ funktion jf. ovenstående.

Funktionen kan bruges i mange sammenhænge og til mange forskellige typer af produkter. Nedenfor har jeg fundet et par eksempler på webshops, som anvender effekten på bedste vis. Jeg har valgt et par eksempler i øst og vest.

Kondomaten.dk – mouse over viser formen på kondomet

Kondomaten.dk – mouse over viser formen på kondomet

Mothercare.com – mouse over viser tøjet bagfra

Mothercare.com – mouse over viser tøjet bagfra

Produktlabels

Du kan nemt tiltrække ekstra opmærksomhed ved, at tilføje produktlabels på dine produkter. Hjælp de besøgende med, at navigere rundt blandt dine produkter og brug produktlabels til, at fremhæve de vigtige ting.

Der findes et hav af muligheder for, at tilføje gode produktlabels. Hold dig til devisen om, at det skal kunne hjælpe dine besøgende. Produktlabels, såsom; ”nyhed”, ”bestseller”, ”favorit”, ”tilbud”, ”100% naturlig”, ”limited edition” osv. er flittigt anvendte produktlabels, som virker!

Du bør dog altid have i mente, at det også kan blive for meget. Bliver det for meget mister du dine besøgendes tillid og ikke mindst deres opmærksomhed.

Nicehair.dk – anvender produktlabels til, at fremhæve nyheder, rabatsatsen der kan spares og fra priser

Nicehair.dk – anvender produktlabels til, at fremhæve nyheder, rabatsatsen der kan spares og fra priser

Coolshop.dk – anvender produktlabels til, at fremhæve produkter på tilbud samt rabatsatsen man kan spare på det enkelte produkt

Coolshop.dk – anvender produktlabels til, at fremhæve produkter på ”sale” samt rabatsatsen man kan spare på det enkelte produkt

Ratings / produktanmeldelser

Der er ingen tvivl om, at anbefalinger vil kunne påvirke konverteringsraten, tilliden til webshoppen samt brugernes engagement i produkterne du sælger.

Husk dog lige på, at produkter der kun har gode anmeldelser, ikke alene skaber tilliden og konverteringen. Så bliv ikke fristet til, at bede din programmør om kun, at fremhæve de gode af slagsen og skubbe de negative ned på listen – eller måske selv slette dem. Kritik er godt og du bør benytte chancen til, at besvare den konstruktivt og vende det til en positiv ting, at du får kritiske produktanmeldelser.

Et faktum er dog, at social sælger og her går produktanmeldelser forrest. Fremhæv produktanmeldelser, vist med symboler på dine kategorisider.

Nike.com – her vises rating med stjerner og antallet af produktanmeldelser i parantes

Nike.com – viser rating med stjerner og antallet af produktanmeldelser i parantes

Shop the look (drømmen)

Sælg drømmen om, at man kan opnå ’det her look’, ’den her følelse’ etc. Det er primært indenfor tøjbranchen, at vi ser de her ’shop the look’ fremvisninger af produkter. Lookbooks inspirerer de besøgende og kan i sidste ende være årsagen til, at der konverteres.

Gør man sig umage med denne type af opsætning, vil det være en ægte win-win-situation for både webshoppen og den besøgende. Win for webshoppen er, at der kan skabes mersalg og der kan fremhæves ellers ikke specielt besøgte varer. Win for den besøgende er helt klar, at der hurtigt kan dannes et overblik over hvad de viste produkter går godt sammen med.

Med inspirationssider, såsom; ’shop the look’, lookbooks etc. – er det muligt, at skabe en følelsesmæssig oplevelse for den besøgende. En oplevelse der virkelig kan speede processen op når det kommer til en beslutning om hvorvidt, at der skal lægges i kurven eller ej.

Det er en form for produktsalg, som ofte kun ses i webshops der sælger tøj. Det kan dog overføres til alle typer af webshops og nicher. Tænk kreativt!

Tommy.com – anvender ’shop the look’ til sammensætning af varer fra hele sortimentet

Tommy.com – anvender ’shop the look’ til sammensætning af varer fra hele sortimentet

bymalenebirger.com – giver en spændende visning af anderledes stilarter

bymalenebirger.com – giver en spændende visning af anderledes stilarter

Ready, set, optimer!

Ovenfor har jeg givet dig 5 muligheder for, at optimere på dine kategorisider, således; at de vil gøre enhver konkurrent misundelig, hver en kunde lykkelig og enhver webshop en håndfuld konverteringer rigere per hundrede besøgende…

Skal du i gang med at implementere mine idéer? Måske har du allerede et par af dem kørende på din webshop? Eller har du flere forslag til optimering af kategorisider? Del dine tanker med os andre og smid en kommentar i feltet herunder.

8 comments

  1. Hej Christoffer. Jeg læste forleden dit tidligere indlæg med stor interesse og jeg blev igen ledt ind på din blog igen nu her via et google plus opslag.
    Vi har i forvejen arbejdet en del med vores kategorisider, men primært med SEO i tankerne og mindre på brugervenlighed. Dette indlæg er derfor meget kærkomment.

    Jeg er til daglig inde over to forskellige webbutikker. I den ene sælger vi helseprodukter og i den anden sælger vi tøj med solfaktor. Hvad tænker du, at vi kunne lave i en mouse over effekt, som ville fange en besøgende?

    1. Hej Charlotte,
      Tak for din kommentar. Dejligt at du kunne bruge begge indlæg!

      Med tanke på helsebutikken ville jeg i første omgang se på hvilket produkt der var tale om og hvilke spørgsmål der eventuelt er blevet stillet til det gennem tiden.
      Hvilke spørgsmål kan der besvares, som du kan give svar på vha. et ‘ekstra billede’ for produktet?
      – Hvordan ser pillerne ud? Vis pillerne ude af glasset
      – Hvor mange piller får jeg? Vis hvor mange piller der er i et glas
      – Er alle pillerne i én plade eller flere? Vis hvordan pillerne er pakket
      – Hvad smager produktet af? Vis om muligt ‘smagen’

      Med tanke på webshoppen der sælger solfaktor tøj
      – Er der stretch i trøjen? Vis trøjen blive ‘hevet i’
      – Føler børn sig godt tilpas i trøjen? Vis et barn der leger i den
      – Fås den også i andre farver? Vis de forskellige farver
      – Hvilket materiale er trøjen lavet i og kan den vaskes? Vis denne information

      Noter hver gang der kommer et spørgsmål fra en kunde. Denne fremgangsmåde giver dig på sigt en unik viden, som du kan bruge til netop denne effekt på kategorisiderne. Jeg håber det har sat lidt tanker igang. Go’ fornøjelse :-))

  2. Hej Christoffer. Tak for et spændende indlæg, som virkelig formåede, at åbne øjnene op hos mig for mulighederne med vores kategorisider. Jeg vil med det samme videresende dit indlæg til vores webbureau. Vi skal blot have dine forslag implementeret med det samme.

    Du kommer ikke rigigt omkring det her i dit usability indlæg, men der skal vel også content til? Her tænker jeg ift. søgemaskineoptimering af kategorier.

    Din blog er nu bookmarked i min browser. Jens

    1. Hej Jens. Tak fordi du læste indlægget, og kunne bruge indholdet til optimering af jeres egen webshop :-))

      Der skal selvsagt content til, som beskriver ‘hvad man finder i kategorien’. Husk dog lige, at der ikke lægges en hel ‘dansk stil’ i toppen af kategorien, som så skubber produkterne 20-30 scrolls ned… Placer en ‘short description’ i toppen eller i sidebar og lad din ‘long description’ lægge sig i bunden. Husk H1, H2, H3 osv.

      Go’ arbejdslyst. Christoffer

  3. Jeg kan kun bekræfte denne artikel. Quick view og mouse over har vi selv haft stor succes med i vores egen webshop. Jeg vil helt klart få kigget på de øvrige 3 punkter med det samme. Tak for tippet.

  4. Vi er her i firmaet nybegyndere til Magento og alt er i forvejen forholdsvis nyt. Jeg vil dog overveje dine punkter. De ser spændende ud og hvis de kan øge konverteringen på vores kategorisider, skal de helt klart med i version 2 af vores Magento webshop.

  5. Hej Christoffer

    Rigtig god gennemgang.

    Mht. produktanmeldelserne er jeg helt enig i at du skal lade alle være synlige. Også de mindre pæne. Risikoen ved at gemme noget væk er, at brugere der har skrevet den negative anmeldelse og så ser den fjernet/gemt væk vil reagere negativt på det og vupti så har du også en sur kunde på Trustpilot eller de sociale medier.

    mvh
    Bjarke

  6. Hej Christoffer,
    Super indlæg, som jeg er sikker på vi er mange der kan drage nytte af!

    Jeg har netop læst din artikel med Magento SEO, og der er helt sikkert nogle ting, som vi skal have implementeret i vores e-cigaret webshop.

    Har lige krydset ”Giv besked om nye indlæg via e-mail” af, så fortsæt endelig det gode arbejde!

    Mvh.
    Kristoffer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *