Bloggermarkedsføring – Sådan kontakter du en blogger

Christoffer Steenbeck

Bloggermarkedsføring er på alles læber og det er ikke uden grund. Sparrer du med personer i dit netværk vil du med sikkerhed høre sætningen; ”Du...

Bloggermarkedsføring - Sådan kontakter du en blogger

Bloggermarkedsføring er på alles læber og det er ikke uden grund. Sparrer du med personer i dit netværk vil du med sikkerhed høre sætningen; ”Du skal blot have fat i en god blogger, som du kan få omtale hos.” Måske du rent faktisk burde overveje, at indgå et samarbejde med en håndfuld gode bloggere, der vil skrive om dine produkter eller din ydelse og måske tilmed afholde en konkurrence blandt deres læsere? Ja! Men…

De flestes indstilling til bloggermarkedsføring er, at det er billig markedsføring. Det er det vel i og for sig vel også, men tænk dig godt om når du skal kontakte en blogger. Gør det ’korrekt’. Læs her i indlægget hvordan du kontakter en blogger og får et godt samarbejde med denne – til gavn for jer begge.

Relationer og gensidig respekt

Typisk vil bloggermarkedsføring ikke koste dig det store. Ofte er prisen tilmed kun et par eksemplarer af dit produkt. Men… hvis du ikke husker på, at bloggermarkedsføring er langt mere end blot produkt-for-indlæg – vil du træde forkert. Bloggermarkedsføring er langt mere komplekst og handler om relationer til bloggeren og en gensidig respekt for, at I begge skal have noget ud af samarbejdet. Det er trods alt en personlig anbefaling du får – mere om dette senere i indlægget.

Spalteplads er ikke en salgsvare hos bloggeren

Agurketider eller en avis eller et magasin, som mangler indhold der skal udfyldes til hver udgivelse, inden denne sælges til læserne – giver dig muligheden for, at du får omtale. Det er dog ikke sådan med bloggermarkedsføring.

En blogger har ikke spalteplads, som blot skal udfyldes.

Har du et ønske om, at en blogger skal give dig omtale på sin blog – bør du have en forståelse for, at det er meget, meget få bloggere, som tjener nævneværdigt på deres blog. De fleste bloggere du finder i dag blogger af lyst og engagement og har dermed ikke spalteplads, som blot skal fyldes med ord.

En blogger kan med andre ord skrive, hvad de vil og hvornår de vil. Du skal derfor give dem en god grund til, at blogge om netop dit produkt eller din ydelse. Sørg derfor for, at du allerede fra første kontakt giver et indtryk af, at du ønsker, at etablere en god kommunikation og ikke mindst oplevelsen af, at I begge får noget ud af samarbejdet. Din udgående kommunikation skal altid være med dette i tankerne.

Ville du selv, som blogger, bruge tid på et indlæg, som du ikke selv havde en vinding i på den ene eller anden måde?

Bloglæsere vil læse bloggerens ord, som en personlig anbefaling

Når jeg fortæller om bloggermarkedsføring og mulighederne ved denne form for reklame – fremhæver jeg altid, at man i princippet ’køber’/’bytter’ sig til en personlig anbefaling.

En personlig anbefaling fra en person med trust hos sine læsere er guld værd!

Det kan for de fleste være en stor omvæltning, at skulle tænke i nye baner når det kommer til bloggermarkedsføring. Kommunikation med en blogger skal være personlig og ikke mindst relationsskabende – og dermed ikke have nogen fællestræk med den helt traditionelle pressemeddelelse. Eller at man er nødsaget til, at sende vareprøver eller måske endda selve produktet, så en blogger selv kan afprøve det, de skriver om. Du skal dog altid have i mente, at den omtale du (forhåbentligt) får hos bloggeren efterfølgende, er uvurderlig.

Den slags reklame, som bloggermarkedsføring nu engang er, kan nemlig noget, som den traditionelle presseomtale, annonce i et magasin eller avis, du køber, ikke kan. Bloggens læsere vil se bloggerens ord, som en personlig anbefaling.

Husk dog altid, at lade bloggeren leve. Opsætter du stålfaste rammer for udformningen af ’din omtale’, vil en bloglæser gennemskue indlægget og den trust du ønsker, at opnå i indlægget, går tabt. Dertil bør du sikre dig, at der er et match mellem bloggerens DNA og dit produkt eller ydelse. Læs her hvordan du vælger de rigtige bloggere til bloggermarkedsføring.

Omtale på velbesøgte blogs er guld værd

Du kan nok hurtigt lægge to og to sammen; omtale på velbesøgte blogs kan repræsentere en stor reklameværdi!

Som virksomhed bør man derfor behandle bloggerne ordentligt og vise, at selv om man ikke betaler for reklamepladsen på traditionel vis, så vil man godt ofre noget for den. Inddrag bloggeren i valget af produkt, som bloggeren får tilsendt og vær åben for forslag til udformningen af en eventuel omtale fra bloggerens side. Se bloggerne som ukronede konger og dronninger i, at levere indhold, som deres læsere elsker.

Signalerer du, at du blot er ude på, at få næsten gratis reklameplads – uden at yde noget for den, så vil de fleste bloggere springe fra. Husk, bloggere stiller (ligesom dig selv) også spørgsmålet; What’s in it for me – inden der takkes ja til et samarbejde.

En ægte blogger kan du ikke købe.

Et statement, som jeg håber, at de fleste bloggere vil give mig ret i. Et statement, som jeg ønsker skal være sandt – hvis ikke, så mister bloggerne deres trust hos de trofaste følgere.

2 svar til “Bloggermarkedsføring – Sådan kontakter du en blogger”

  1. Du har helt ret.Det burde være en selvfølge men er det tilsyneladende ikke for mange. Til dem får du reglerne for god opførsel pænt og sobert forklaret

  2. Jeg er så enig og desværre er der mange virksomheder, som endnu ikke har forstået værdien af bloggere og derfor forventer, at man skriver for et gratis produkt…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *