Blogging er også for virksomheder

Christoffer Steenbeck

Blogs er overalt på nettet! De traditionelle store webmedier besøger jævnligt blogs med tanke på, at fange den næste store historie – måske blogs tilmed...

Blogging er også for virksomheder

Blogs er overalt på nettet! De traditionelle store webmedier besøger jævnligt blogs med tanke på, at fange den næste store historie – måske blogs tilmed kan betegnes, som nutidens måde, at udsende pressemeddelelser på?

Alle taler om dem, og de fleste har selv en, men de flestes opfattelse af blogging er, at det nok kun er for de unge hippe fashionistaer. Typen der poserer til linsen med siden til, trutmund eller et helt tredje fashionabelt pose… Er blogging overhovedet for seriøse virksomheder? JA!

Jeg har selv i alle mine webshops anvendt blogging i den ene eller anden form. Blogging i form af eksterne blogs med godt indhold og gode guides samt magazines i den enkelte webshop. Blogging skal ses, som en del af en samlet plan for en virksomheds online markedsføring.

Nedenfor giver jeg dig 6 gode grunde til, at du som virksomhed bør komme i gang i dag og ikke i morgen…

#1 Alle de store gør det

Vidste du, at hele 34 % af Fortune 500 virksomhederne har aktive blogs, som de løbende vedligeholder og opdaterer med relevant indhold? Det er ikke uden grund, at de store virksomheder afsætter ressource til blogging. Udover at en blog kan tilføre ens hovedside en gevaldig værdi – med tanke på søgemaskineoptimering, så kan en blog også repræsentere en stor værdi i markedsføringsøjemed. Ifølge Newscred siger hele 37 % af alle marketingfolk, at blogs er den mest værdifulde kanal til markedsføring af sig selv og sine ydelser og/eller produkter.

Blogging kan få en virksomhed ned i øjenhøjde og bringe virksomheden tættere på forbrugeren. En virksomheds produkter eller ydelser kan præsenteres på en ny måde – med nye indgangsvinkler til produktet eller ydelsen. Indgangsvinkler som ikke kan frembringes med den traditionelle statiske metode; navn, beskrivelse og pris.

#2 Blogging giver trafik

Du har helt sikkert en god idé om hvad trafik betyder; trafik betyder eksponering overfor nye mulige kunder. De fleste virksomheder kaster betydelige summer efter online markedsføring i form af bannerannoncering, Facebook annoncer, Google AdWords osv. Tænk hvis du selv kunne skabe noget indhold, som vil tiltrække de besøgende og give dig den samme trafik? Det kan du med blogging!

En B2C virksomhed der udgiver blogposts mere end 15 gange månedligt (3-4 stykker per uge) kan generere op til 5 gange så meget trafik, som de B2C virksomheder der ikke blogger.

Brands kan med blogging få op til 55 % mere trafik, end de brands der ikke blogger.

En B2B virksomhed der blogger vil kunne generere op til 67 % flere leads via deres website, end de B2B virksomheder der ikke blogger.

Det er trafik, som resten af virksomhederne uden blogs vil skulle betale dyrt for. Ovenstående tal taler for sig selv. Skab godt indhold allerede i dag!

#3 Du rammer plet i din målgruppe

Hver måned er der 409 millioner læsere, som læser over 18 milliarder blogs verden over. Der bliver hver måned skrevet 42,6 millioner nye blogposts og 63,8 millioner kommentarer. Det er helt klart en platform, som enhver virksomhed bør være en del af!

Forestil dig, at du skriver en artikel omkring brugen af shampoo. Hvem vil finde den? Præcis – dem der søger efter ’shampoo’ i den ene eller anden sammenhæng. Ønsker du, at annoncere mod en ligeså specifik målgruppe gennem f.eks. Google AdWords vil det i skrivende stund koste dig mellem 1,33 kr. og helt op til 74,07 kr. per klik.

AdWords søgeordsværktøj - Priser for annoncering på phrases relateret til "shampoo" den 19/1-2015.
AdWords søgeordsværktøj – Priser for annoncering på phrases relateret til “shampoo” den 19/1-2015.

Laver du en god og gennemarbejdet artikel omkring ”økologisk shampoo og balsam”, ”shampoo uden parabener og parfume” eller en af de andre phrases vil du for hver besøgende du får til artiklen kunne lægge et par kroner i kaffekassen… Det er da helt klart værd at tage med!

#4 Indsatsen for blogging stiger i år 2015

Flere og flere virksomheder er ved at droppe deres splogs og fokuserer i stedet på én eller flere eksterne blogs med godt indhold eller én intern blog på hovedsiden. Ifølge Forbes vil antallet af virksomheder der får øjnene op for blogging øges med 17 % alene i år 2015. Det er nu du skal komme i gang med, at få publiceret de gode artikler og guides der vedrører dine produkter eller ydelser.

Har du brug for hjælp til content marketing eller måske online markedsføring generelt er du velkommen til at kontakte mig. Jeg vil hellere end gerne give dig sparket, som sætter tankerne i gang og får din virksomhed ud over stepperne med blogging!

#5 Blogging virker troværdigt

Vidste du, at 90 % af alle læsere online har mere tiltro til anbefalinger fra netværket end fra eksponering via annoncer? Dertil skal det nævnes, at sandsynligheden for et køb er 5 gange større hvis en besøgende kommer fra delt indhold. Blogging, video, sociale opdateringer osv.

90 % af forbrugerne finder digitalt indhold fra virksomheder nyttige, og hele 78 % af dem har opfattelsen af, at virksomheder der blogger, rent faktisk også er interesseret i, at etablere en relation til forbrugerne.

Mavepusteren til sidst vil være, at hele 60 % af læserne på en virksomhedsblog er mere positivt indstillet over for virksomheden efter de har læst et indlæg. 60 %…

#6 Større kendskabsgrad

De fleste virksomheder kaster penge efter branding i håb om, at være top of mind når forbrugeren står og har et behov, som virksomheden kan dække. Du bør derfor bevæge dig ud på andre platforme end blot blogging. Diverse sociale medier, videosider osv. Husk derfor altid – om muligt, at tilføje billeder og/eller video i blogposts når I som virksomhed kaster jer ud i blogging.

Vidste du, at blogposts med grafik, video og billeder har 94 % flere læsere end blogposts uden?

Blogposts med videoindhold får tilmed 3 gange så mange indgående links, som de blogposts uden. Så har I mod på videoindhold er det blot med at komme i gang. Man kan komme langt med en iPhone, et stativ, lidt diffust lys og videoredigering. Bliver videoen ikke perfekt? Så se fordelen heri; det giver et mere autentisk billede af virksomheden frem for et poleret glansbillede hvor alt er perfekt…

Værsgo – 6 gode grunde til hvorfor I som virksomhed bør blogge!

Kilder: Newscred, Rocketpost, Forbes, Social Fresh, WordPress & Voltier Digital.

4 comments

  1. Super spændende indlæg!

    Råder du virksomheder til at have blogge under samme domæne, eller bør man holde det adskilt og købe nyt domæne til at blogge på? Eks. blog-virksomhedsnavn.dk

    1. Hej, og tak for din kommentar.

      For de fleste vil den bedste løsning klart være, at placere en blog på hoveddomænet og evt. i en undermappe (www.hjemmesiden.dk/blog). Det vil jeg anbefale hvis indholdet man skal skrive om lægger sig tæt på af ens primære ydelser og/eller produkter. På den måde vil bloggen automatisk styrke hele ens domæne.

      Vælger du at blogge på et subdomæne (www.blog.hjemmesiden.dk) eller på et helt nyt domæne (www.hjemmesiden-blog.dk) vil det betyde, at du skal starte helt forfra igen. Med ‘helt forfra’ mener jeg, at du skal bygge nye links, nyt indhold osv. Jeg vil derfor vurdere, at ens tid vil være bedre givet ud hvis man styrker sit hoveddomæne og derfor vælger, at lave en blog i en undermappe på sit hoveddomæne (www.hjemmesiden.dk/blog) frem for på et subdomæne eller på et helt nyt domæne.

      Men når alt kommer til alt; hvorfor så ikke blot lave en både og løsning?

      Dengang jeg solgte hårprodukter, havde jeg blogs på både eksterne domæner samt på selve webshoppen. Jeg mener, at jeg på det højeste havde 15 forskellige blogs kørende, alle med omdrejningspunkt omkring hårprodukter. På selev webshoppen kaldte jeg min blog for et ‘Magazine’ og det var placeret i en undermappe.

      Gennem en årrække gav mit ’Magazine’ en meromsætning på godt 1 mill kroner. Det målte jeg på besøgende, som landede i en artikel i mit Magazine og derefter købte på shoppen.

      Konklusion:
      #1 Har du ressourcerne, vil anbefale dig, at arbejde med blogs på både hoveddomænet samt et eksternt nyt domæne.
      #2 Skal du prioritere din tid ville jeg vælge, at lægge bloggen på hoveddomænet.

  2. Hej
    Tusind tak for en inspirerende artikel. Jeg har lige lavet en blog via tumblr, men syntes ikke det virker ok. Jeg har kun fået lavet et par indlæg, så der er mulighed for at starte forfra uden det store tab…. Så dit indlæg er med til at give forståelsen for hvor vigtigt en god blog er. Tak og god dag
    Mvh.
    Christa
    http://www.crocca.dk

    1. Hej Christa, tak for din kommentar.

      Jeg klikkede mig ind på din fine webshop med salg af brugskunst. Jeg kan se, at den er udarbejdet i Prestashop. Du kan med fordel benytte dig af dette blogmodul, som lægger sig i selve installationen af din Prestashop; https://www.prestashop.com/forums/topic/317230-prestashop-blog-module/.
      Alternativet er selvfølgelig, at oprette en undermappe på dit domæne og installere en WordPress blog.

      Husk – linker du fra dine indlæg, helt ned på produktniveau, bør du være opmærksom på døde links. Produkter kan jo blive udsolgt eller udgå. Sørg derfor for, at undersøge dine indlæg jævnligt med f.eks. Screaminfrog. Få rettet links, som ikke længere fungerer.
      En måde hvorpå man kan undgå dette scenarie er ved, at linke til kategorier, brandsider og forsiden. Så vil man ikke opleve døde links så ofte.

      Go’ fornøjelse med blogging. Der er mange muligheder for godt content til dine produkter!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *