E-VOKS. Historien bag en webshop med hårprodukter

Christoffer Steenbeck
E-voks

Tanken bag en webshop med hårprodukter

e-voks var en af mine første virksomheder – en webbutik, der gjorde sig i hårprodukter. I starten var tanken blot, at webbutikken skulle agere salgskanal for hårvoks og intet andet. Sidenhen er e-voks blevet til en webbutik, der har et meget bredt sortiment indenfor hårprodukter, tilbehør og personlig pleje. Jeg husker tydeligt de første 7 produkter, jeg oprettede på webshoppen; 4 forskellige hårvokse fra Sebastian Professional og 3 forskellige hårvokse fra d:fi. Jeg var så stolt over, at det var lykkedes mig og få en standard installation af OsCommerce op at køre. Dog uden nævneværdige designændringer hvilket betød, at shoppen var umådelig standard og se på. Senere hen skiftede jeg e-voks til at blive en Magento webshop.

Da jeg startede e-voks op, var der ikke nogen stor konkurrence online. Hverken på hårprodukter specifikt eller personlig pleje i det hele taget. Markedet var åbent, og jeg kunne kun se muligheder heri. I mine øjne var der kun én spiller på markedet dengang, og ’dem kunne jeg da godt følge med’. Det viste sig senere hen, at vi kom tæt på hinanden på både godt og ondt. Jeg ville dog ikke have været kampene foruden, da jeg har lært utroligt meget af dem, og efterfølgende fået nogle gode relationer med afsæt heri.

Sådan kom jeg i gang med e-voks

For en fyr på 16-17 år fylder hårvoks, nok ikke overraskende, utroligt meget i ens hverdag og liv. Hele dagens udfald kan afgøres af enkelte hændelser og situationer. Har man ikke mere voks tilbage i dåsen, sidder håret forkert, eller glemte man og putte voks i lokkerne på siden af hovedet. (Det er i øvrigt noget, jeg sidenhen har gjort et meget stort nummer ud af, hver gang jeg har talt og/eller skrevet om hårvoks – husk og tilfør voks i siderne!)

Sebastian Xtah Crude Clay…

Den ’rigtige voks’, som jeg dengang ved en tilfældighed ’mødte’, og sidenhen skulle vise sig og blive min store finansielle kærlighed – hed ”Sebastian Xtah Crude Clay”. I Danmark var den vejledende pris ca. 250 kr. Købte man den på eBay fra udlandet kostede den ca. 70 kr. (12 USD). Et hurtigt regnestykke viser jo således, at man kan tjene en pæn skilling ved at købe den i udlandet, og sælge den videre i Danmark. Jeg fandt derfor hurtig en frisør i udlandet gennem eBay, og fik en aftale i hus med hende. Jeg kunne derigennem købe de mængder, jeg skulle bruge. Ofte måtte jeg bestille flere dåser hjem, inden forsendelsen der var på vej, overhovedet var dukket op. Vi gjorde begge en god handel på denne måde. Mine salgskanaler var i starten DBA, QXL, Trendsales og selvfølgelig til venner og bekendte.

Den ene hårvoks der gjorde forskellen for e-voks

I frisørbranchen er der altid mange rygter om alt lige fra sælgerens beskidte tricks til nabo frisørens omsætning etc. Jeg fik ad bagveje allerede i november 2005 nys om, at Sebastian Professional ville stoppe produktionen af deres populære Xtah serie. Planen var at Xtah serien skulle udgå 1. april 2006. Xtah serien indeholdt denne helt specielle voks – Sebastian Xtah Crude Clay. Jeg måtte gøre noget. Jeg fik skruet mine indkøb op fra frisøren, og brugte hver en øre på denne ene voks. Jeg søgte nettet tyndt for nye leverandører, men uden det store held. Jeg vidste at det var ved og være sidste udkald, hvis jeg skulle kunne nå at sikre mig så mange dåser som muligt.

Jeg var dengang, og er det fortsat i dag, meget skeptisk med og bruge de store handelsportaler til og finde produkter fra mærkevarer. Jeg tyede dog alligevel til at bruge Alibaba endnu engang. Jeg havde også brugt Alibaba dengang jeg skulle finde en leverandør til RipnRoll, hvilket havde været en succes. Jeg fandt overraskende nok 3 profiler, som tilsyneladende kunne hjælpe med at skaffe mig netop denne voks. Den første var en frisør i Europa – prisen var for høj. Den anden var en grossist – som ikke kunne skaffe mængden jeg søgte. Den tredje var derimod en privatperson, der dog repræsenterede et firma, men på en kryptisk måde. Kryptisk fordi jeg ikke helt formåede at fange historien i første omgang. Historien og sammenhængen, jeg ikke fandt, var for god og det hele lidt for tilfældigt – vurderede jeg.

”Jeg hedder W. Jeg kan skaffe dig 9.500 dåser Sebastian Xtah Crude Clay voks. Jeg skal mødes med 2 svenskere på tirsdag i næste uge. Mød mig i Stockholm lufthavn så præsenterer jeg dig for dem.”

Det var stortset den ordlyd, jeg husker fra den relativt korte korrespondance, som jeg nåede og få med W, inden der skulle tages en beslutning. Hans besked lød på mange punkter for god til at være sand. Det faktum at produktionen efter sigende skulle være stoppet allerede slut november 2005. At de dåser der var ’tilbage’, skulle holde frem til 1. april 2006. Det satte mange tanker i gang. Var det overhovedet realistisk, at der fandtes 9.500 dåser et sted i verden, som jeg kunne få lov til at købe? Jeg tog mod til mig, og tog en chance jeg sent vil glemme. Indenfor 30 minutter havde jeg bestilt en billet til Stockholm tirsdag morgen og hjem igen tirsdag aften. Ville der overhovedet være nogen i lufthavnen når jeg kom derop – eller ville jeg blot stå med en lang næse og en returbillet mange timer senere?!

En stor chance, oplevelse og mulighed

Jeg tog afsted i mit stiveste puds, som bestod af en hvid skjorte, spidse sko, sorte jeans (bare for og være lidt casual) og en sort trenchcoat. Fint var det! Jeg havde tænkt meget over, hvad jeg skulle have på. Jeg måtte i øvrigt smide de spidse sko senere på dagen. Vabler og meget ømme fødder gjorde sig udslag på min gangart inden jeg var hjemme igen.

Turen til Sverige

Jeg tog til Kastrup lufthavn, hvorfra min tur til Sverige skulle starte. I bedste stil satte jeg mig i en business lounge, som jeg havde adgang til med mit Nordea First Card, og en kop kaffe. Nøj- hvor må jeg have set executive og vigtig ud – eller bare hamrende nervøs. Jeg fik bevæget mig mod gaten, fandt min plads i flyet, og flyet lettede. Rejsen var i gang og jeg kunne ikke vende om.

Jeg kom hurtigt ud af flyet, og strøg direkte igennem gaten, da jeg kun havde min håndbagage. Jeg kom ud ad svingdørene, som åbnede op ud til ankomsthallen. Jeg fandt per instinkt min telefon frem, og fik tændt den.. Minutterne der gik fra at Apple logoet lyste i displayet, til den fangede signal og fortalte at jeg havde brug for roaming i Sverige, føltes meget lang. Jeg fik fundet W’s nummer frem og ringede.. Den gik på telefonsvarer. Det skal siges at jeg ikke tidligere havde talt med W. Vi havde kun mailet frem og tilbage. Jeg forsøgte igen, og den gik igen på telefonsvareren. Jeg fandt et hjørne i ankomsthallen, og ringede i stedet hjem og fortalte, at jeg var kommet godt frem, og nu ventede på, hvad der skulle ske. Jeg forsøgte at ringe til W endnu et par gange, og begyndte at blive nervøs for situationen. Pludselig ringede den. ”Duut, duut, duut.. kratsj.. It’s W. Have you landed Christopher?”.

Mødet med W

Hvad der før var en stor klump i halsen, blev nu til lykke. Der var sgu nogen i den anden ende! Jeg kiggede rundt i ankomsthallen, og så ikke nogen stå med en telefon i hånden. Jeg forsøgte at få W til og beskrive sig selv af udseende, men det lykkedes mig ikke rigtigt og opfange noget pga. støjen. Jeg kiggede på svingdøren, jeg selv var kommet ind af, og ud kom en mand med en telefon i hånden. Noget lavere end forventet, noget mere casual end mig selv, og asiat?! Puha, var jeg for overdressed – hvilket signal sendte jeg… tankerne var mange! W kom over mod mig, og vi smilte begge. Han var måske overrasket over, at skulle mødes med en fyr på 17 år – og jeg med ham. Vi fik kontakt til svenskeren, og pludselig stod vi 3 mennesker i Stockholms lufthavn, uden at vi kendte hinanden på forhånd.

Vi trillede mod svenskernes kontor, og vi havde en rigtig hyggelig dag. Jeg fornemmede ikke den store ’business talk’ men nærmere et ønske om, at skabe et bånd fremfor at sælge her og nu. Denne måde og starte en god handel på har sidenhen ofte været i mine tanker. Det var en god måde at ”starte op” på. Jeg fik dog fortalt hvad jeg var på udkig efter, og vi aftalte pris, levering etc.

En tur i banken med e-voks på mit glatte ansigt

Jeg var kunde i Nordea, og jeg skulle nu for første gang i banken og fortælle om min store plan.
Min plan- som senere hen skulle vise sig at være en god investering!

Ved første øjekast var det en stor investering og satsning for en fyr på 17-18 år! Min bankrådgiver Morten havde stillet pænt op i mødelokalet med vand og lidt kager. Nu var jeg virkelig interessant, og nu skulle jeg overbevise! Jeg fandt en helt ny side af mig selv den dag.

Jeg fortalte min bankrådgiver Morten om min forretning e-voks, mine salgstal indtil dato og hvad det var for et produkt jeg ønskede og låne penge til at købe. Morten som var en yngre bankrådgiver kendte udmærket godt hårvoksen ”Sebastian Xtah Crude Clay”. Det var faktisk præcis den hårvoks, som han selv brugte. Jeg havde de helt store planer, skitser og excel ark klar til min præsentation. De fleste af mine bekymringer viste sig og være overflødige, men jeg havde det godt hele vejen i gennem med at være velforberedt, så jeg kunne forsvare mine tanker, forslag og ideer når der blev spurgt ind til dem.

Jeg endte med og gå fra mit møde med Morten i Nordea og have et lån på 500.000 kr. Det skal siges, at det var før finanskrisen ramte og at jeg nok også var utrolig heldig. Tænk og få denne mulighed. Jeg følte mig dog også meget overbevisende, selvsikker i min sag og brændte virkelig i gennem i de 2 timer mødet varede. Det må han have kunnet mærke!

Nye tider og en stor satsning

De godt 9.500 dåser Sebastian Xtah Crude Clay voks var noget forsinket, men kom dog i sidste endte. Jeg stod nu med godt 3 paller fyldt med hårvoks. Èn type hårvoks. De 3 paller blev placeret på en vendeplads udenfor mine forældres hus. Herfra blev en trillebør en stor hjælp og efter et par timers arbejde var samtlige kasser hårvoks, godt 1,2 ton til en værdi af ca. 500.000 kr., placeret på stuegulvet. Det var helt vildt! Herfra blev de flyttet til et lager hos City Selfstorage, som var mit lager i en god periode. Sidenhen fra rum til rum hos City Selfstorage og slutteligt til mit første lokale i Måløv. Det var en stor satsning!

Jeg var godt klar over, at min løsning med 1 og til tider op til 3 rum hos det lokale City Selfstorage center ikke var holdbar i længden. Det var for tidskrævende. Jeg søgte derfor efter et stort lagerrum eller lignende. Jeg fandt et godt lokale i Måløv på godt 200 kvm. Det stod i ca. 13.000 kr. ex. moms i husleje per måned. Det var, og er selvfølgelig fortsat, mange penge. Jeg skrev under på lejekontrakten, og hvor mange kasser Sebastian Xtah Crude Clay der var tilbage på det tidspunkt husker jeg ikke, men der skulle køres mange gange for at få lageret fragtet til mit nye lejemål.

Én sælger gjorde forskellen for e-voks

Markedet for frisørprodukter var forholdsvis lukket og næsten umuligt at komme ind på. Ønskede man og sælge hårprodukter, skulle man på det tidspunkt eje en salon. Det blev efterfølgende alment kendt, at mange frisører kunne bruge den ekstra omsætning og derfor gerne ville samarbejde med en, der kunne aftage produkter. Det var en midlertidig løsning, som alle danske webbutikker med hårprodukter nok har benyttet sig af på et eller andet tidspunkt. Mit ønske var dog, at kunne samarbejde tæt med leverandørerne for at få et arbejdsmæssigt forhold til dem, der kunne plejes. En god leverandør kan bruges til mere end blot at levere produkter til salg.

Jeg forsøgte på mange måder at overbevise diverse leverandører af hårprodukter om, at de skulle sende en sælger forbi mit nye lokale i Måløv. Jeg ville meget gerne vise det frem. Min tanke var jo netop, at de måtte kunne se min seriøsitet på dette punkt nu hvor jeg havde så velegnet et lokale. Jeg fik en sælger forbi, Kim G, som vendte op og ned på min situation. Jeg fik et ja fra ham. Jeg fik nu mulighed for at forhandle produkter fra det firma han repræsenterede – og efterfølgende kom der andre til. Det var lidt en dominoeffekt. Havde man først et respekteret firma som leverandør, så blev der åbnet døre til de andre. Jeg har efterfølgende haft en klar fornemmelse af, at alle de leverandører jeg samarbejdede med i e-voks, har været tilfredse med samarbejdet med mig, og omvendt!

Hverdagen i en webshop

Jeg oplevede i en lang periode at e-voks voksede dag for dag. Dette kunne jeg se i både omsætning og besøgstal.

Min første platform var en standard OsCommerce løsning uden de store designændringer.
Platform nummer to var ligeledes en OsCommerce løsning dog med store ændringer.
Efter mit køb af Sebastian Xtah Crude Clay faldt jeg for de brune- bronze nuancer. Derfor blev platform nummer to designet herefter og alt blev ’brunt’. Det så hamrende godt ud, men om en ’konverteringsekspert’ i dag havde sagt god for den? Jeg tvivler.

Ordreantallet var stødt stigende måned for måned, og jeg måtte hurtigt sande, at det og have en webshop med mange ordrer også indebar, at man skulle have sit setup på plads og tunet. For dem der ikke har prøvet og have en webshop, kan det måske virke mærkeligt; man skal jo bare… Der er faktisk utroligt mange opgaver – også dem man måske ikke tænker over som ude fra kommende.

Bestilling af varer, udpakning af varer, returnering af defekte varer, opsætning af varer på hylder, optælling af indkomne varer, optælling af opsatte varer på hylderne, kundeservice, opdatering af webshoppen, søgemaskineoptimering af produkter, kategorier, brand etc., optimering af AdWords, holde sociale medier opdateret og jeg kunne blive ved… Alt dette og meget mere skal man nå på én arbejdsdag. Der er mange opgaver! Da arbejdsbyrden blev for stor, fik jeg mod på at ansætte nogen til at hjælpe med at pakke ordrerne. Jeg fik derfor to piger til at komme efter skoletid og pakke for mig. M og J var yderst effektive, og klarede det til perfektion. Det var en stor hjælp for mig. Det er helt bestemt noget jeg vil anbefale alle andre at gøre, hvis de står med opgaverne alene.

e-voks var til sidst en for stor udfordring at stå alene med. Jeg har dog nok også med tiden måtte sande, at det at drifte ikke er min primære interesse. Jeg brænder for at skabe, udvikle og fornemme at der er fremdrift i tingene. Kommer der for mange trivielle opgaver, vil enhver iværksætter med skabertrang blive kvalt og miste sig selv.

Opsummering: Det lærte jeg af e-voks

e-voks er til dato mit største projekt, som jeg til enhver tid vil huske for både det positive og negative. Jeg har lært utroligt meget i forhold til det at drive en webshop i større skala med alt hvad det indebærer. Jeg ved også lige præcis hvad jeg ville gøre om, hvis jeg stod med muligheden. Jeg har dog ført hver et skridt jeg har taget med e-voks ind i mine nye projekter. Erfaring fra min tid med e-voks har været guld værd.

Jeg har lært at samarbejde med leverandører på et langt højere niveau end blot et almindeligt kundeforhold. Jeg lavede guides og artikler om stortset alt indenfor hårprodukter og tilbehør. Jeg har skrevet utallige guides til brug af glattejern. Hvordan man krøller håret. Hvordan man glatter håret. Hvordan man skaber bølger i håret. Hvordan man glatter håret med en føntørrer. Og jeg kunne blive ved. Det faktum at jeg faktisk aldrig selv har glattet mit hår, sætter tingene i perspektiv. Jeg har en evne til at leve mig ind i et produkt og give mig fuldt ud – så det kan sælges på bedste vis. Det har gennem min tid med e-voks betydet alverden for mig at kunne give en god vejledning og skabe et forhold til kunden. Dette var helt sikkert en af årsagerne til, at e-voks faktisk gik hen og blev en meget god forretning med tiden.

e-voks blev navnet fordi det var hvad jeg ønskede webshoppen skulle kunne. e-voks var tænkt til at sælge hårvoks og intet andet. Senere hen må jeg nok erkende, at navnet hentyder til og være en forholdsvis specifik webshop udelukkende med salg af hårvoks.

En ting er sikkert, havde jeg fundet et andet setup, hvor jeg ikke selv skulle stå for ALT – havde tingene set anderledes ud. Så havde jeg fortsat med e-voks. Jeg valgte dog og sælge e-voks i slut 2011.