En ægte iværksætter-lakrids-julekalender

Christoffer Steenbeck

Du har nok allerede regnet den ud? Der er selvfølgelig tale om den årlige lakrids julekalender fra Johan Bülow. Altså en ægte iværksætter-lakrids-julekalender. Jeg er...

En ægte iværksætter-lakrids-julekalender

Du har nok allerede regnet den ud? Der er selvfølgelig tale om den årlige lakrids julekalender fra Johan Bülow. Altså en ægte iværksætter-lakrids-julekalender. Jeg er indehaver af BaristaPlus, som sælger alt lige fra te og kaffe over i lakrids og chokolade. Jeg var så heldig, at jeg med BaristaPlus i midten af september 2013, fik mulighed for og blive forhandler af Johan Bülow Lakrids. På det tidspunkt havde størstedelen af de andre forhandlere allerede lagt deres bestillinger ind på Johan Bülows julekugler og julekalender. Min markedsføring skulle derfor have et ekstra skub, hvis jeg med BaristaPlus, skulle gøre mig nogen forhåbninger om en andel i julesalget af den populære Bornholmers lakridser.

BaristaPlus og Johan Bülow Lakrids

Der er ingen tvivl om, at uanset tidspunktet af året man vælger og tage et nyt brand ind i sit sortiment, nok må påregne lidt indkøringstid. Det tager tid og komme op i søgemaskinerne, finde de rigtige keywords til ens AdWords annoncer og ellers få vendt ens faste kundekreds til; at man nu også forhandler Johan Bülow Lakrids. Og at de skal huske og købe deres lakrids julekalender online – hos BaristaPlus.

Jeg måtte derfor sætte vind i alle sejlene. Trykke på alle knapper der stod markedsføring på. AdWords, Facebook, nyhedsbreve, SEO, blogging m.m. Mit håb var selvfølgelig og få en bid af julesalget 2013. Målet var dog samtidig og teste mine egne kundskaber i og få markedsandele på et i forvejen stort brand. Udfordringen lå klart i, at Johan Bülow Lakrids kunne købes i f.eks. Magasin og selvfølgelig i deres egne butikker rundt omkring i landet. Har du nogensinde været i en Johan Bülow Lakrids butik? Ellers bør du give dig selv den oplevelse. Jeg har indtil nu kun oplevet god betjening og super cool personale, som i øvrigt ved utroligt meget om lakrids. Øvelsen gik kort sagt ud på, at skaffe markedsandele i et marked, hvor den største handel med produktet foregik i butikker.

Den første ordre der blev lagt hos Johan Bülow Lakrids indeholdt selvfølgelig alle deres standardvarer, men også en god bunke af den populære Lakrids julekalender. Jeg kan røbe så meget og sige, at den første bestilling af julekalenderen er blevet ændret op til flere gange siden den første ordre blev lagt tilbage i medio september. Så kan man jo altid tænke lidt tilbage. Bestilte jeg for lidt i første omgang? Nej. Jeg var realistisk med mit forventede salg af julekalenderen på BaristaPlus. Samtidig ønskede jeg ikke og brænde inde med flere hundrede julekalendre, som efter den 1. december nok ville falde drastisk i værdi. Vi har jo alle set de fysiske butikker bugne af de tyske chokoladejulekalendre, som fra den 1. december falder fra 30 kr. til 5 kr.

De fleste har nok ikke engang tænkt tanken og købt en julekalender endnu? Men er du på udkig efter en Johan Bülow Lakrids julekalender er det på høje tid og få bestilt. BaristaPlus lageret har i dag modtaget en stor leverance, men størstedelen er allerede forudbestilt… Rygterne fra Johan Bülow Lakrids siger ligeså, at julekalenderen formentlig bliver udsolgt inden midten af november.

BaristaPlus - Johan Bülow Julekalender 2013
Leverance af den ventede Johan Bülow Lakrids Julekalender til BaristaPlus
BaristaPlus - Johan Bülow Julekalender 2013
Lageret gør klar til pakning af forudbestillingerne på lakrids julekalenderen.
BaristaPlus - Johan Bülow Julekalender 2013
Der bliver lagt en stor indsats i og få dem pakket godt ned så de kommer helskindet frem til BaristaPlus kunder. Kasserne har vi måtte indkøbe specielt til formålet. De skulle jo gerne beskytte bedst muligt!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *