Instagram – Få mest muligt ud af IG

Er din holdning, at Instagram kun er for teenagere og mindre brands? Jeg vil i denne artikel bevise, at netop Instagram er det rette sted for dit brand eller din forretning, at provomore dine produkter og services.

Nedenfor får du 3 værktøjer, som på nuværende tidspunkt må siges, at være de mest avancerede analytics værktøjer til Instagram på markedet. Med disse værktøjer kan du følge stortset al aktivitet på Instagram, som omhandler selve din profil, men også alt omkring den.

Here we go!

Derfor skal du bruge Instagram!

Instagram (IG) har mere end 75 millioner brugere hver evig eneste dag. Store brands, mindre forretninger, kendte, 80 årige bedsteforældre og selv Google har en IG profil. Amerikanske undersøgelser viser, at IG brugere er mere end 15 gange mere engageret i de profiler de følger, end hvis de selvsamme blev fulgt på Facebook. IG har flere besøgende per dag end Twitter og har fået tildelt en pris for ”the highest year-over-year growth (66%)” blandt apps til mobiler.

Alt dette gør Instagram til en fantastisk platform, som du ikke må gå glip af. En ulempe ved Instagram har hidtil været, at det har kunne være utroligt svært, at kontrollere ens Instagram markedsføring og styre ens IG profil uden at være ved en smartphone. Nedenfor vil jeg præsentere dig for 3 værktøjer, som kan hjælpe dig med, at få et bedre overblik over din IG profil – og i sidste ende en mulighed for, at få meget mere ud af denne platform.

#1 ICONOSQUARE (Tidligere Statigram)

Den uovertrufne leder indenfor gratis analyse værktøjer til Instagram er Iconosquare. Iconosquare er udviklet at et fransk marketingfirma. Iconosquare er til dato et af de mest populære værktøjer til, at kontrollere IG fra en anden enhed end en smartphone. Iconosquare er langt foran de andre på markedet grundet de mange muligheder der tilbydes.

Iconosquare

Iconosquare kan vise en omfattende rapport over ens IG profil. Indeholdende en masse forskellige data man ikke troede var mulige at se. En funktion som selve Instagram app’en ikke besidder. Med Iconosquare har du følgende muligheder:

  • Få et overblik over din Instagram profils aktivitet. Hertil en masse information omkring hvilken som helst aktivitet omkring den indenfor de sidste 7 dage. Herunder over hashtags du bruger.
Iconosquare - overview
  • Se månedlige rapporter og analyser af dine billeder og hvor populært dit indhold har været dag for dag samt time for time
Iconosquare - stats
  • Se hvordan kontoen har vækstet, de mest likede og kommenterede billeder samt de mest engagerede følgere
  • Hvornår det er bedst for netop din IG profil at lægge indhold op
  • Sammenligne hasthtags du bruger med de mest populære hashtags
  • og meget mere…

Endnu en fantastisk mulighed man har med Iconosquare er hele deres promoveringsdel. Med denne del af Iconosquare har man mulighed for følgende:

  • Få en offentlig URL, som kan linkes til ens Facebook side. Dermed kan dem der ikke har en Instagram profil se billeder og kommentere på dem via. deres Facebook konto
  • Tilføje en ekstra tab på ens Facebook side. Hermed kan fans fra Facebook gå på opdagelse i dine IG billeder direkte på Facebook. Samtidig kan man knytte båndene tættere mellem de to platforme
  • Skabe et Cover med de sidste 50 billeder du har lagt op på Instagram
  • Integrere Iconosquare Gallery Widget og Follow Button på din blog, webshop eller hjemmeside.
Iconosquare - Facebook

Der er ingen tvivl om, at Iconosquare er det bedste gratis analytics værktøj til Instagram på markedet i øjeblikket. Iconosquare tilbyder en lang række muligheder, som ikke kan findes andre steder. Med Iconosquare vil man hurtigt kunne danne sig et overblik over ens IG profil og dermed få mest muligt ud af den.

#2 Nitrogram

Når I er klar til, at ”go pro” med Jeres IG markedsføring, er Nitrogram et must-have! Nitrogram tilbyder en platform der kan hjælpe dig med at opleve, administrere og analysere Jeres brand eller forretning på IG.

Nitrogram

Med Nitrogram har du følgende muligheder:

  • Få detaljerede rapporter over det @account eller #hasttag du bruger
  • Analysere hvilken som helst Instagram konto (også konkurrentens)
Nitrogram - Acc
  • Få et overblik over følgere (nye og hvem der ikke længere følger)
  • Lokaliser dine følgere på Instagram
Nitrogram - Geo
  • Analysere den demografiske fordeling af dine Instagram følgere
Nitrogram - Audience
  • Analysere og måle på data omkring kampagner I har haft kørende på Instagram og analysere engagementet på tværs af ens konto
  • Lokaliser dine følgere geografisk
  • Se hvilke billeder, fra hvilken som helst Instagram profil, som har oplevet mest engagement på et emne
Nitrogram - Tags

Nitrogram værktøjet til at analysere på Instagram platformen kommer i 3 forskellige betalingsversioner. Nedenfor kan du se hvad de enkelte vil stå i. Der betales månedsvis. Man kan selvfølgelig også prøve en demoversion før et eventuelt sign-up.

Nitrogram - Plans of payment

En hurtig opsummering af Nitrogram. Der er ingen tvivl om at Nitrogram er et rigtigt godt værktøj til at analysere på Instagram platformen. Nitrogram kan det hele; analysere på IG data, administrere indhold, øge antallet af følgere, se benchmark ift. konkurrenter, måle på følgeres engagement og meget mere..

#3 Union Metrics for IG

Union Metrics er et relativt nyt analyse værktøj til IG, som så dagens lys medio april 2014. Med Union Metrics er det muligt, at tilgå data realtime for hvilken som helst konto eller hvilket som helst hasttag på Instagram.

Union Metrics

Med Union Metrics har du følgende muligheder:

  • Se dine mest populære billeder og hashtags
  • Se benchmark ift. konkurrenter
  • Analysere likes og kommentarer
  • Overvåg dine hashtags rækkevidde
  • Hvornår det er bedst for netop din Instagram profil at lægge indhold op
  • Identificer din Instagram profils største fans og fortalere
Union Metrics - Analytics

Union Metrics kommer i 3 forskellige betalingsversioner: basic, plus og premium. Det er selvfølgelig også muligt, at få en gratis prøveperiode.

Union Metrics - Plans of payment

En opsummering af Union Metrics analyse værktøjet. Det er helt bestemt et spændende nyt værktøj, som tilbyder en masse brugbare funktioner. Tiden vil vise om værktøjet kan konkurrence med de to store mastodonter – nævnt ovenfor. Union Metrics adskiller sig dog allerede lidt ved at tilbyde realtime data.

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at Instagram kan være en fantastisk platform at provomere ens brand eller forretning i gennem. Specielt nu her hvor der er kommet gode muligheder for, at analysere på IG platformen og dermed se det reelle udbytte. Med de rigtige værktøjer vil man helt sikkert kunne få en masse ud af, at være på IG, som både brand og forretning.

Brug værktøjerne til, at opnå en god strategi for platformen, som i sidste ende kan resultere i et højere engagement på hver enkel post og mere sjov for ens følgere.

Bruger du allerede IG aktivt i forvejen? Privat, firmamæssigt eller måske endda til begge dele?

Skriv en kommentar