Personlig træner tip: Markedsføring på Instagram

Christoffer Steenbeck

Online markedsføring af dig, som personlig træner på Instagram? Få 12 GRATIS tips til hvordan, at du, som personlig træner får mest muligt ud af Instagram!

Personlig træner på Instagram

Markedsføring af dig selv, som personlig træner online kan foregå på et hav af forskellige medier. Facebook, blogindlæg, Snapchat, Instagram og mange, mange flere. Søger du på nettet efter inspiration til markedsføring som personlig træner får du et mange idéer og artikler.

Personlig træner på Instagram

Jeg er sikker på, at du, som personlig træner – allerede i dag anvender Instagram, som en del af din markedsføring. Du har formentlig opdaget den mulige markedsføringseffekt heri? Instagram er et gratis værktøj, hvilket gør det til en nem (og gratis) måde hvorpå, at du kan byde følgere samt nuværende, men også mulige nye klienter indenfor.

Der findes utallige måder hvorpå, at du kan vækste din personlige træner Instagram konto på en organisk måde og endda få konverteret din følgerskare til varme leads.

Opskriften er simpel. Levér værdifuldt indhold til dine følgere og de bliver til varme leads i din personlige træner forretning!

12-trins guide til dig, som er personlig træner på Instagram

Ser man bort fra de utal af guides, artikler og ‘andre kloge hoveder’ derude; så får du her en håndgribelig og lettilgængelig guide til dig, som vil være ‘personlig træner på Instagram’.

1. Udfyld din profil

En klassisk Instagram profil indeholder selvfølgelig en række lækre billeder med gode captions. Du bør dog gå skridtet videre og sikre dig, at du har udfyldt din profil. Lav en detaljeret beskrivelse af dig, som personlig træner – fortæl hvem du er, tilføj et profilbillede og  link til din hjemmeside.

2. Lækre billeder

Nøglen til en succesfuld og lækker Instagram profil er kort fortalt; lækre billeder. Vi kender alle de Instagram profiler, som indeholder lækre strande, flot anrettet mad osv. Det er måske ikke helt i den glansbillede-lignende stil jeg påtænker du bør gå, men du bør gøre noget ud af dine billeder. Undgå for alt i verden grynede, mørke og rystede billeder.

Screenshots og citater er fine engang imellem, men hold igen.

Jo flottere din personlige træner Instagram tager sig ud – des mere tiltalende vil den være tage sig ud over for nye mulige følgere, som ikke i forvejen kender dig. Husk nu på, at personlighed også er en vigtig faktor. Retur til min tanke om glansbilledet med den lækre strand og perfekte mad – det er måske ikke heeeelt i den retning du bør gå.

Keep it personal and relevant.

3. Din stil

Clarendon, Juno, Ludwig, Lark, Gingham, Lo-fi, Aden, Valencia, X-Pro II… Alle sammen filtre, som kan gøre dit Instagram endnu bedre. Vores personlige trænere i Cloudfit bliver altid vejledt til, at finde deres egen stil og ikke skifte mellem diverse filtre, som vinden blæser.

Følg eventuelt en række fitness brands, andre personlige trænere, en konkurrent m.m. Du vil hurtigt opdage, at den rutinerede personlige træner på Instagram – eller brand for den sags skyld – holder sig til få filtre. Andre holder sig til deres ‘farve’, som går igen ned gennem deres feed.

4. Apps til redigering

Lækre billeder skaber, som nævnt ovenfor – varme leads der kan blive til klienter. Det er derfor nærmest et must, at du lige pepper dine billeder bare lidt op inden de kommer online på din Instagram.

Optimer dine Instagram billeder med gode apps. Et par muligheder kunne være Snapseed, VSCO Cam, Quick, Tangent, Splice og selvfølgelig Instagrams eget værktøj, som bliver bedre og bedre.

Der findes et hav af apps derude. Mange er gratis, men få koster lidt. Leg eventuelt med fotocollager, video og den populære boomerang funktion hvor en video kører i ring.

5. Før og efter billeder

Referencer på tidligere klienter er uden tvivl det bedste markedsføringstip til dig, som er personlig træner på Instagram. Gode før og efter billeder trækker likes og opmærksomhed. De er et meget håndgribeligt bevis på, at du rent faktisk kan gøre fremskridt for dine klienter.

Husk dog, at du altid skal ha’ godkendelse fra din klient. Er din klient tøvende? Så kunne du evt. spørge om du måtte bruge billederne hvis du ‘anonymiserede dem’. How? Ved at klippe billederne til og fjerne ansigtet.

6. #hashtags

Brug gode hashtags når du lægger indhold på din Instagram. Relevante hashtags gør det muligt for andre, som ikke allerede kender til din profil, at finde frem til dig.

I tvivl om hvilke #hashtags du skal bruge? Se på dine konkurrenter eller søge inspiration hos fitness brands.

Brede hashtags som #fitness, #personligtræner og #wotd er selvfølgelig udmærkede, men de rammer utroligt bredt og du vil måske være bedre tjent med (også) at tilføje mere specifikke. Et par eksempler kunne være #personligtræneraarhus, #HIITworkout, #personligtrænerkøbenhavn m.m.

Du kunne også arbejde med personlige hashtags værende dit navn eller brand. Vær dog opmærksom på, at populære hashtags opsamles af diverse robotter og scrapers derude. Det resulterer ofte i, at der lige pludselig er et billede på ‘dit hashtag’, som måske ikke lige passer ind.

  • Gem dine hashtags i notater på din smartphone. Så har du dem altid liggende og kan nemt lave copy&paste herfra ind på det næste billede.
  • Gør dit opslag mere overskueligt ved at lægge dit hashtags ind som en kommentar i stedet for at lægge dem i selve beskrivelsen af dit billede

7. Tag dine klienter

Motivation er 99% af et forløb med dig, som personlig træner. Vis dine klienter, fortæl om dine klienter og tag dine klienter på livet løs. Deler du et billede af en klient værende et før/efter billede eller måske under træningen eller lignende – så tag vedkommende i det. Tag vedkommende i selve teksten samt i billedet.

Du er formentlig hamrende stolt af din klient og resultatet I har opnået sammen; så del-og-tag-away!

Sidegevinsten ved at tagge en klient er selvfølgelig, at dennes omgangskreds – ihvertfald dennes følgere på Instagram – bliver gjort bekendte med dig. Måske din klient også selv vil fortælle om sit forløb hos dig?

8. Gi’ viden og værdi

Under onboarde af en personlig træner i Cloudfit regi falder det også ofte helt naturligt ind, at gennemgå den personlige træners sociale medier og brugen af disse. Jeg opfordrer altid til, at man deler deler viden ud til højre og venstre.

Du har formentlig dine egne skarpe holdninger, fremgangsmåder og ‘hemmeligheder’ til personlig træning, men du har næppe fundet kuren mod kræft – så del løs, vær’ afsender på god viden og bli’ eksperten på dit område.

Det handler ikke nødvendigvis om, at man hele tiden deler noget på sin personlig træner Instagram profil for at opnå et højt engagement på denne. Det handler i højere grad om, at dele brugbart indhold.

Hvad er ‘brugbart indhold’?

For nogen kan det være et citat der passer lige ind i deres liv her og nu, for nogen kan det være viden omkring kost, for andre viden omkring dine forløb osv. Der findes et ikke et facit herpå, men ræk ud og del din viden indenfor området. Ta’ ved lære af hvilket indhold der giver mest interaktion fra dine følgere.

Ps. Denne information vil måske ha’ en mind-blowing effekt på nogen personlige trænere, men deling af dit selfie fra omklædningsrummet er ikke vejen frem… Havde du allerede fanget den? Så har du forstået hvad brugbart indhold er 😉

9. Lav en Instagram content plan

At skabe godt og brugbart indhold til din personlig træner Instagram profil kan for nogen være forholdsvis tidskrævende og optage mange tanker. Planlægger du derimod dit indhold – eller ihvertfald opsætter en nogenlunde plan for hvad der skal ske hvornår; så vil det blive nemmere.

  • Mandag: Del et motiverende billede der giver energi og trækker folk op i niveau #mandagsmotivation #mandagigen
  • Tirsdag: Fortæl fremgang hos en af dine klienter med et godt før/efter billede eller måske et billede fra jeres sidste træning #transformationstirsdag
  • Onsdag: Læg en kort video op af en typisk træningsdag med en klient og lad dine følgere vide hvordan det vil være, at ha’ dig, som personlig træner #personligtræner
  • Torsdag: Del en video eller et billede med en af dine yndlingsøvelser #yndlingsøvelse
  • Fredag: Del et billede samt opskriften på et sundt måltid fra en af de kostplaner du har udarbejdet #kostplan
  • Lørdag: Lørdagsslik… Del et billede af et sundt alternativ til det klassiske lørdagsslik, som dine klienter selvfølgelig bør holde igen med #lørdagsslik
  • Søndag: Din følgere flader ud med telefonen i hånden og er klar til ‘en ny start i morgen’; fortæl om en succeshistorie og vær’ klar på tasterne når dine leads vælter ind

Post, eat, repeat 😉

10. Klargør dit content

Din uge kan være hektisk og der kan opstå uforudsete ting i din hverdag. Punkter der alle gør, at du måske misser en opdatering på dine sociale medier.

Klargør tekster og billeder løbende og planlæg dem med et Facebook post værktøj

Hold gerne for øje, at dine billeder nogenlunde passer ind med de forrige – så du ikke får et skakternet feed med hhv. mørke, lyse, grønne, blå billeder. Se evt. pkt 4 for tips til apps der fungerer godt til billedredigering.

11. Instagram stories (+ Snapchat stories)

Med Instagram stories kan du på hurtig og nem vis skabe eksklusivt content i øjenhøjde med dine følgere. Historien vises øverst i dit feed og du er dermed garanteret eksponering af ‘dit øjeblik’ når folk ser på din profil. Det er ligeså en god måde hvorpå, at man kan engagere sine følgere og dermed påvirke Instagram algoritmen, som i bund og grund handler om, ‘at dem du interagerer mest med – er dem du ser opslag fra’.

Brug stories til at vise et ‘her og nu’ billede og tillad dig selv, at se fjollet ud på gaden eller i supermarkedet når du snakker til dine følgere gennem din smartphone.

Du kan tage dine følgere med i supermarkedet, i træningscentret, på ferie m.m. Del dine umiddelbare og personlige tanker i stories og få trofaste følgere, som føler de kender dig endnu bedre.

Det er et faktum, at folk vil handle med en, som de kan forholde sig til.

12. Konkurrencer

På den ene side er jeg fortaler for konkurrencer og på den anden side skaber det blot støj. Vidste du, at der findes et hav af Facebook grupper derude, som består af flere hundrede ‘konkurrenceryttere’? Grupper hvori man internt deler links til konkurrencer. Pludselig har man likes, comments og shares i massevis. De kommer dog fra profiler, som formentlig blot er oprettet til konkurrencerytter-formålet og du har derfor ingen effekt af dit opslag. Det ser dog flot ud med mange interaktioner, men reel interesse for dine ydelser skal du nok ikke satse på kommer fra størstedelen af de deltagende profiler.

Et par forslag til konkurrencer kan dog være, at slå dig sammen med et fitness brand, det lokale supermarked eller måske udlove et mini forløb med dig.


Tak fordi du læste med! Jeg håber at mit indlæg med fokus på dig, som personlig træner på Instagram har sat nogle tanker igang og kan hjælpe dig igang. Husk dog altid, at du bør være dig selv og bevare din valgte tone of voice. Så vil det også være langt nemmere at skabe godt content. Go’ fornøjelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *