Den Digitale Iværksætter del 1

Christoffer Steenbeck

Dette er del 1 af ‘Den Digitale Iværksætter’. ‘Den Digitale Iværksætter’ er en række indlæg, som med skreven tekst og lidt let video vil give...

Den Digitale Iværksætter del 1

Dette er del 1 af ‘Den Digitale Iværksætter’.
‘Den Digitale Iværksætter’ er en række indlæg, som med skreven tekst og lidt let video vil give dig et indblik i min ‘nye hverdag’, som digital iværksætter.

Jeg har gennem tiden drevet mange, mange forskellige webshops!
Det har altid omhandlet fysiske produkter.
Produkter der skulle findes leverandører på, indkøbes, oprettes, pakkes og afsendes…
Herefter skulle selvsamme produkter, ofte, behandles med modsatte fortegn.
Modtages retur grundet benyttet fortrydelsesret eller retur pga en reklamationssag.
Slutteligt stod man tilbage med et minus på ordren. Ofte.

‘Digitale’ idéer og eksekvering

Med ovenstående in mente har jeg taget en beslutning.
Nu skal jeg prøve noget med ‘digitale produkter’.
Jeg har tidligere solgt ‘tid’, i egenskab af, at være ekspert på Magento webshops, men det er også kun et begrænset antal timer, som man kan sælges ud af.
Døgnet har jo, desværre, kun 24 timer. Jeg forsøger dog altid, at presse de sidste par ekstra timer ud af dagen, men det kan være en udfordring…

Jeg er iværksætter-typen, som bugner af idéer.
Virkelig mange idéer!
Idéer der opstår på de mest mærkelige tidspunkter.
Alle sammen idéer, som jeg ønsker, at føre ud i livet.
For jeg kan da ikke være den eneste, som synes, at ‘den her idé’, ville være helt genial?!

… det kan dog også ske, at jeg 30 minutter senere finder et ‘lignende produkt’ – eller måske selv lidt indser, at idéen ligger bedst på hylden.

Det er intet i vejen med, at få en masse idéer eller at arbejde med nye- eller forbedring af allerede eksisterende koncepter for den sags skyld.
Skulle jeg fremhæve en styrke ved mig selv, så må det være, at jeg er en idébombe udover alle grænser!!
Det kan dog også vise sig, at være en svaghed…

Jeg vælger at anskue mine mange idéer og koncepter, som værende min forestilling af, hvordan verden ser ud, verden set med mine øjne. Selvfølgelig.
Først når en idé eller et koncept er omdannet til et konkret produkt eller service, får man svar på, hvordan verden i virkeligheden ser ud…

Lever du, ligesom jeg selv, med denne tilgangsvinkel til dine idéer, så vil du også vide, at resultatet, man får, sjældent er det, som man måske forventede.
Men. Det er jo netop her, at man for alvor begynder, at lære…
Kommer man til det stadie, at man ikke handler på sine idéer, finder man aldrig ud af, om de er gode eller dårlige.

Jeg deler mine idéer og tanker med alle jeg kender. Min kæreste, min familie, mine venner, ‘tilfældige’ i kontorfællesskabet’ osv.
Min ‘salgstale’, når jeg skal fortælle om mig selv, er lynhurtigt overstået, hvad angår den sædvanlige ‘det har jeg lavet tidligere…’-pitch – mit fokus er langt mere på fremtiden. Idéer og tanker.
Fortælling om hvad jeg roder med i øjeblikket, hvilken genial idé jeg fik på vej ud af fitness i morges og selvfølgelig hvordan, dem jeg taler med, kan nytænke deres ‘emne’…

Det må alt andet lige handle om, at man skal prøve sine idéer af.
Kommer de aldrig ud af hovedet eller væk fra papiret, som formentligt er godt gemt væk i en notesbog – så er der nok en stor risiko for, at du nu og i fremtiden, vil blive ved med, at få, måske, mindre gode idéer, som du selv tror, er gode.

Del dem, for dælen!

På vej mod, at blive ‘Den Digitale Iværksætter’

Ovenstående tekst blev noget længere end først forventet.
Den var tænkt, som værende en leder til det, som det hele egentligt skulle handle om…
… eksekvering af en ny idé.

Iværksætteri handler om passion – passion for problemet og løsningen

For et stykke tid siden hjalp jeg Peter, fra http://www.cphbrandshop.dk, med opsætning af en ny Magento webshop.
CPH Brandshop sælger second hand designer tasker. Designer tasker, som prismæssigt, ligger fra alt mellem et par tusinde kroner og op mod de måske hundrede tusinde kroner…

Problemet og (måske) løsningen

Jeg anser ikke mig selv, som værende den helt store ‘designertaske samler’, men vi kender vel alle til, at vi har nogle ting, som vi passer ekstra godt på.
Ting der kun tages på eller med til helt specielle lejligheder.

Problemet: Hvad gør folk med deres dyre ejendele, de 364 andre dage om året, hvor de ikke nænner, at bruge dem?
Løsningen: Et social netværk hvor de kan vise deres dyrebare ejendele frem, de 364 andre dage om året!

Skaber det værdi? Det håber jeg!

Er det nichepræget? Der findes et hav af sociale platforme. Herunder Facebook, Instagram osv. Dette skal være en social platform – kun for denne niche!

Kan der tjenes penge på det? Trenden, når man ser på nutidige acquisitions af fremadstormende virksomheder, er i øjeblikket, at brugere er guld værd! Så mon ikke, at der kan tjenes penge på platformen, på sigt.

Lad dette være den cliffhanger, som gør, at du læser med på mit næste indlæg i serien om Den Digitale Iværksætter!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *