En proaktiv personlig træner der rækker ud til sine klienter er en vinder

Christoffer Steenbeck

Vær' den proaktive personlige træner der rækker ud til sine klienter. Skab værdi udover det forventede og få tifold tilbage.

Personlig træner > Vær' proaktiv og ræk ud til dine klienter

En af de hyppigste årsager til, at et personlig træner klient forhold bliver afsluttet er, at det ikke er en proaktiv personlig træner der rækker ud til sine klienter. Indbakken i emailprogrammet eller på Facebook og Instagram kan være proppet til og uoverskueligheden vil hurtigt melde sig.

En fitness platform som Cloudfit kan løfte den opgave og give overskueligheden tilbage. Al’ kommunikation kan foregå gennem Cloudfit chatten. Her er det muligt at sende tekst-og talebeskeder til sine klienter. Det må hellere nævnes, at jeg er partner i Cloudfit 🙂

Valg af kommunikationsvej

Hvad enten du hopper med på en fitness platform som Cloudfit eller du forsøger dig med emails, Facebook messenger, Instagram Direct Messaging eller lignende – så vær’ vedholdende i dit valg.

Undgå så vidt muligt, at fordele din kommunikation udover flere platforme og hold dig til én kommunikationsvej.

Indgående leads kan selvsagt kontakte dig på mange forskellige platforme og spørge til dine ydelser. Jeg anbefaler altid vores personlige trænere i Cloudfit, at åbne op på alle platforme ift. markedsføring, men holde kommunikationen med aktive klienter på én.

Er man vedholdende i sit valg af kommunikationsvej med aktive klienter – sikrer man sig, som personlig træner, at man har en overskuelig klientmasse der let kan rækkes ud til, motiveres og løbende arbejdes med.

En proaktiv personlig træner rækker ud i tide

Der er ingen tvivl om, at online træningsforløb – i den ene eller anden form – er kommet for at blive. Hvor det ender må tiden vise. Et faktum er dog, at ‘online’ også ofte betyder, at det personlige træner klient forhold ikke er fysisk, men online. Den personlige træner kan befinde sig i den ene ende af landet og klienten i den anden.

Afstanden og den ikke nødvendigvis løbende fysiske kontakt kan hurtigt give en distance i et ‘online personlig træner klient forhold’. Det er derfor umådeligt vigtigt, at du er en proaktiv personlig træner der løbende rækker ud til dine klienter og følger op!

Hvad skal jeg skrive?

Din klient har valgt dig, som sin personlinge coach på vejen mod sit mål – måske pga. en eller flere af dine tidligere referencer som personlig træner – måske fordi du har været god på de sociale medier.

Motivation kommer i mange former. Hvad der kan motivere dig vil nødvendigvis ikke motivere dine klienter. En ting er dog sikkert; rækker du ud – spørger ind til deres umiddelbare tanker omkring forløbet, deres fremgang, udfordringer osv. er du langt.

Du vil hurtigt opleve, at ændrer du adfærd til værende en proaktiv personlig træner, at jeres forhold emmer af god dialog, som vil gøre dit arbejde endnu nemmere og sjovere!

Husk at skrive noter

Det er vist ingen hemmelighed, at en succesfuld træner er en proaktiv personlig træner, som har kalenderen fyldt. En succesfuld træner skal bruge en nem og hurtig måde hvorpå, at man kan huske vigtige detaljer om en klient.

Hos Cloudfit opfordrer vi vores personlige trænere til, at anvende spørgeskemaer, som automatisk bliver udsendt på opsatte triggere. Det kan f.eks. være efter 4 uger. Klienten vil i så fald modtage trænerens spørgeskema, som besvares – og træneren har derfor altid adgang til svarene.

Har du ikke adgang til en form for automatisk opfølgning er det derfor vigtigt, at du tager dig noter af alle samtaler.

Tager du ikke noter? Så bør du ihvertfald sørge for, at din kommunikationsvej er strømlinet og ensartet – så du trods alt kan gå tilbage i en tidligere samtale og læse op på din klient.

Hvornår skal jeg række ud?

  • Ræk ud til dine aktive klienter når du har et par minutter tilovers i hverdagen
  • Ræk ud når en ny klient viser interesse for dine træningsydelser
  • Ræk ud når du får en ny klient og hjælp vedkommende godt igang

Jeg kan ikke give dig et facit på dette spørgsmål, men du bør få indarbejdet en god arbejdsrytme hvor du løbende følger op på dine klienter. I Cloudfit bliver vores trænere løbende mindet om, at de skal række ud til X når Y sker. Y kan være en aktiv eller måske manglende handling, en periode osv.

Skab værdi når du rækker ud

Med et grundigt analyseret dataset fra tusindvis og atter tusindvis af klienter, som har været eller fortsat er i et forløb med en af vores personlige trænere i Cloudfit – kan jeg roligt sige, at dem der ‘giver værdi udover de planlagte sessioner’ – er dem, som formår, at fastholde deres klienter længst muligt.

Til trods for, at mængden af nye og håbefulde personlige trænere online – efterhånden har oversteget efterspørgslen – er der ingen tvivl om, at der fortsat er nogen personlige trænere derude, som brænder for den direkte relation med klienten. Ansigt-til-ansigt, Facetime eller fysisk – det er helt afgjort her hvor du, som personlig træner, coach, kostvejleder osv. virkelig kan skinne igennem.

Skab værdi når du rækker ud til dine klienter ved at få drøftet noget der måske ikke var stillet spørgsmål til i spørgeskemaet. Lad snakken gå sin gang og se hvor den bringer jer hen. Du ved aldrig hvilke andre tanker en klient måtte ha’ førend I tager en omgang smalltalk.

Husk på, at der findes tonsvis af gratis træningsprogrammer og kostplaner derude. Din klient kan formentlig allerede finde dette indhold og har måske allerede forsøgt sig hermed

Hvad enten det er et online forløb med coaching, træningstimer hvor I mødes eller måske en helt tredje fremgangsmåde du udøver skal der skabes en form for merværdi.

Jeg vil vove den påstand, at 9 ud af 10 klienter også søger en eller anden form for ændring af deres mindset ift. træning og kost. Det er her, at din ekspertise kan skinne udover ‘det der står på skrift…

Skab liv og glæde når du rækker ud

Jeg har tidligere skrevet lidt omkring det, at finde sin tone of voice når man vil brande og markedsføre sig selv, som personlige træner online, som du kan læse lige her. Har du allerede styr på denne del? Så læs blot videre.

Uanset om du rækker ud til dine klienter 1:1, om du skriver et fantastisk blogindlæg, om du uploader dine tanker til din Snapchat story eller lignende er det tidskrævende. Mine tanker går på, at du bør skabe glæde når du rækker ud. Du har taget tiden ud af kalenderen og bør derfor få mest muligt ud af denne.

Ræk ud på sociale medier og få uvurderlig feedback

Der findes tonsvis af guides, træningsprogrammer, kostplaner m.m. derude. En Google søgning på ‘træningsprogram’ giver i skrivende stund 599.000 hits og ‘workout program’ 575.000.000 hits.

Måske dine nuværende eller kommende klienter søger efter noget, som de ikke kan finde på Google? Spørg dem og vær en proaktiv personlig træner der rækker ud!

  • Hvad slags træning vil du gerne se mere af i mine programmer?
  • Er der interesse for, at jeg uploader mit eget træningsprogram og/eller kostplan?
  • Ville du være interesseret i en gruppetræning/bootcamp i København?

Bruger du dine sociale medier til denne type spørgsmål vil du få uvurderlig feedback. Andre personlige trænere kan læse med – bevars, men det foregår trods alt på din platform.

Konklusion

Uanset om du vælger emails, Facebook messenger, Instagram Direct Messaging, chat, sms eller en af alle de mange andre måder hvorpå, at du kan holde kontakten med dine klienter – så tag dig tiden – giv værdi udover det forventede – skab glæde!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *