Case: Samlet pris for udvikling af socialt netværk

Christoffer Steenbeck

Gennem juli og august 2016 har jeg udgivet en række videoer. Videoer, som tager udgangspunkt i fortællingen om idéen og selve udviklingen og lanceringen af...

Pris for socialt netværk

Gennem juli og august 2016 har jeg udgivet en række videoer.
Videoer, som tager udgangspunkt i fortællingen om idéen og selve udviklingen og lanceringen af et social netværk for designer tasker, fra A-Z.

Jeg har altid fundet tanken om et udelukkende digitalt produkt umådeligt spændende. Idéen om, at man ikke sælger ’tid’ eller fysiske produkter, som altid vil blive begrænset på den ene eller anden måde, men ’sælger bytes’, som kan skaleres alt efter behov.

Jeg var forbi dette i mit forrige indlæg: Den Digitale Iværksætter del 1

Digitale produkter kræver selvsagt udvikling.
Udvikling kan være en bekostelige affære, hvis man ’køber den i Danmark’.

I dette indlæg deler jeg mine tanker og idéer. Tanker og idéer, som løbende er opstået undervejs i udviklingen og lanceringen af det sociale netværk for designer tasker.
Jeg er gået helt ned til de enkelte steps. Fra første linje med kode – til tankerne omkring funktioner og design – frem til lancering af et færdigprogrammeret socialt netværk for designer tasker.
Du får selvfølgelig også indsigt i hvor meget det præcis har kostet mig, at udvikle og lancere et social netværk – opbygget fra bunden. Ikke med et ‘standard cms system’ bag eller lignende… Helt fra bunden!

Dette indlæg er en opsummering på de videoer, som jeg har lagt online gennem juli og august 2016.

Du kan i øvrigt se dem her: Historien om BagCollective på YouTube.

  • BagCollective.com er opbygget fra bunden i et php framework der hedder CakePHP
  • Det sociale netværk for designer tasker er udviklet i Indien
  • Content er købt udenlandsk
  • Hosting er lagt i Danmark hos Powerhosting

Status: I skrivende stund, 12. August 2016 (under én måned efter lancering), er der godt 1.500 oprettede designer tasker, 110 designer tasker til salg og godt 100 aktive brugere.

Design af platformen – 0,00 kroner

Jeg har selv stået for al det, som man ofte betegner, som ’html og css’. Altså design og opsætning.

Jeg sprang dog ’html og css’ over og kodede design og opsætning direkte i ’php og css’. Dette valgte jeg, da platformen alligevel skulle udvikles og programmeres fra bunden, i netop php.
Denne manøvre har formentlig, et slag på tasken, givet mig en besparelse på 2-3.000 kroner, i udenlandsk arbejdskraft. Så mere er det dog ikke.

Jeg udarbejde skallen på et par dage og næste step var herefter, at der skulle lægges funktioner på.

Programmering af den sociale platform – ca. 4.000 kroner

Med udgangspunkt i et ønske om, at vise hvor lidt det rent faktisk kræver, økonomisk set, at få udviklet ’den geniale idé – så lod jeg 3 danske webbureauer komme med deres estimater.
Estimater på hvad de, selvfølgelig med dansk arbejdskraft (måske… eller outsourcer de måske også selv?), skulle have for udvikling af den selvsamme sociale platform.

De 3 estimater, som jeg indhentede hos de 3 danske webbureauer, skulle vise sig, at blive en fantastisk kontrast til hvad mit ønske med denne case var.

At vise hvordan, at man kan få udviklet sit projekt med udenlandsk arbejdskraft og spare penge.

At vise hvordan, at man kan stå med et færdig produkt, som du, som idémand, iværksætter, drømmer… jeg håber at du fanger pointen – ellers kun ville have fået virkelighedsgjort hvis du ellers havde afgivet din førstefødte eller måske pantsat bil, motorcykel, hus osv.

Idéen var på plads og der skulle ’blot’ lægges funktioner på skallen.
Jeg gik på Upwork.com. Jeg lagde opgaven i udbud og jeg fik herfra mere end 20 ansøgere på blot 2 timer. Jeg udvalgte én af disse og vi aftalte en pris på ca. 4.000 kroner (550 USD) for én uges arbejde.

Prisen holdt. Der var ingen brok eller ”det havde vi ikke med i tilbuddet” – alt, rub og stub, blev udviklet, programmeret og ført til dørs…

Besparelse: 167.000 kroner – 307.000 kroner

* En udenlandsk udvikler sat op mod estimater fra 3 danske danske webbureauer

VPS Hosting – 289 kroner /mdr

Med tanke på, at et socialt netværk med mange brugere og en pokkers masse interaktion, som forhåbentligt bliver en succes, kræver en hurtig server – så valgte jeg, efter anbefaling fra den indiske programmør, en VPS løsning.

Det sociale netværk er derfor i dag hostet hos VPShosting.dk fra Powerhosting på et af deres medium løsninger, som kan op- og nedskaleres efter behov, til 289 kroner /mdr.

Content til landingpages – ca. 1.800 kroner

Content, godt content, tager tid. Jeg lod derfor også denne opgave gå i udbud på Upwork.com.
Et par timer senere var der mere end rigeligt med ansøgere, som alle var interesserede i, at skrive om designer tasker.

Jeg udvalgte en indisk ghostwriter. Vi aftalte 5 USD per artikel af 4-500 ord. Hun sendte mig en ’test artikel’ på et brand indenfor designer tasker. Jeg godkendte og hun har nu skrevet 50 tekster til den nette sum af 1.800 kroner.

Besparelse: 6.950 kroner

* Udenlandsk ghostwriter til 1.800 kroner sat op mod en dansk ghostwriter, som skriver på engelsk til 8.750 kroner (50 artikler af 175 kroner)

Samlet pris 9.268 kroner

Den samlede pris reflekterer meget godt den oprindelige idé, som var, at vise hvordan, at man kan få udviklet sit projekt til en fornuftig pris. Du kan tilmed skære i hostingprisen og ekstern hjælp til content – så er casen blot endnu bedre og besparelsen endnu større ;-))

Læser du, ligesom jeg selv, også med på sidelinjen i diverse iværksættergrupper på Facebook – vil du formentligt også have bemærket, at der findes et hav af ’den her type’, som søger en investor, som kan lægge et par hundrede tusinde til udvikling af deres idé…

Hvorfor? Du, dig med idéen, der søger en investor der kan lægge pengene – har formentlig allerede været ude og spørge på priser hos en række firmaer. Du har fået bud på alt lige fra “Jeg kan lave det i Wordpres/Joomla til 5.000 kroner” og op til, ligesom jeg selv fik, et par hundrede tusinde…

Det koster ikke et par hundrede tusinde, at udvikle et ‘digitalt produkt’. Gå efter MVP (Minimum Viable Product). Få det digitale produkt udviklet i udlandet og kom udover stepperne. Få testet konceptet og søg en investor på denne baggrund. Du vil stå meget stærkere herefter.

Hermed et par gode råd….

… til dig, som sidder med idéen der skal udvikles, til dig der sidder hos et firma og skal indhente et tilbud på jeres nye platform og til dig, som måske godt kan se, at den nye smarte hjemmeside, som I har fået tilbud på, ikke helt går i takt med, at I også skal have penge i kassen til marketing og sommerfesten…

Få udarbejdet en version 1 af projektet. Få det live og præsenter der herefter for en investor. Jeg vil vove den påstand, at du får mere for dine andele når du står med et ’produkt’ fremfor blot en idé. Gode idéer er der massere af – det er jo blot dem der kommer videre fra idéstadiet, som er noget værd…

# Sidder du i en større virksomhed – måske som beslutningstager, idémager eller primusmotor på jeres nye digitale projekt – så få bragt det ned på et fornuftig niveau. Fokuser på MVP i jeres projekt. Rumraketten kan I altid bygge løbende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *